Zrównoważony rozwój a branża spożywcza, czyli przykłady działań CSR w Polsce
Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce jest na tyle istotna, że co roku pojawiają się raporty CSR poszczególnych przedsiębiorstw. Udostępnianie raportów CSR i informowanie o przyjętej strategii zrównoważonego rozwoju to już obowiązek firmy zorientowanej na potrzeby klienta.
2017-07-27, 16:29

Społeczna odpowiedzialność biznesu, powszechnie znana jako CSR (ang. Corporate Social Responsibility) to światowa tendencja obecna od wielu lat na rynku polskim. Jak pokazuje ostatnie 15 lat, koncepcja CSR ma ogromny wpływ na sposób organizacji i funkcjonowania polskich przedsiębiorstw, dla których podstawą budowania strategii jest uwzględnianie potrzeb środowiskowych i społecznych.

Dlaczego informowanie i raportowanie o działaniach CSR-owych powinno być swoistym standardem w każdym przedsiębiorstwie? Ponieważ mamy dziś do czynienia z zupełnie nowym modelem konsumenta, który jest świadomy i chce mieć pewność, że to, co kupuje zostało wyprodukowane z uwzględnieniem potrzeb środowiskowych i społecznych. Oprócz informacji na temat składu czy pochodzenia produktu klient chce dowiedzieć się więcej na temat:

  • Sposobu produkcji,
  • Strategii działań firmy,
  • Założeń przedsiębiorstwa oraz sposobu ich realizacji.

Jak na potrzeby konsumenta odpowiadają największe firmy w Polsce? Jakie podejmują działania CSR, aby sprostać oczekiwaniom klienta, a tym samym udowodnić swoją odpowiedzialność i podkreślić świadomość ekologiczną?

Przyjrzyjmy się raportom dwóch największych przedsiębiorstw branży spożywczej w Polsce. Pierwsza z nich, firma Danone, działająca na rynku polskim od 25 lat, prowadzi strategię zrównoważonego rozwoju w oparciu o 4 filary: zdrowie, ludzie, środowisko i zarządzanie. Bierze pod uwagę swój wpływ na otoczenie na każdym etapie łańcucha produkcyjnego: od surowca, przez produkcję, transport i sprzedaż, po konsumpcję i recykling. Podstawą strategii CSR firmy Danone jest dbałość o podłoże pozyskiwania produktu, czyli naturalne i zrównoważone rolnictwo. Od współpracy z dostawcami, poprzez pracowników po klientów i kontrahentów – każdy musi działać zgodnie ze standardami CSR, a nawet te standardy podnosić. Danone oferuje nie tylko wysokiej jakości produkty. Wspiera prawidłowe żywienie w odpowiedzi na problemy takie jak otyłość, podejmuje walkę z niedożywieniem („Podziel się posiłkiem”), propaguje zdrowy tryb życia i stara dopasować się do potrzeb nowego modelu klienta.

Działania CSR podkreślane są przede wszystkim na etapie tworzenia produktu. Wówczas najlepiej widać pośredni i bezpośredni wpływ działania firmy na środowisko – na etapie produkcji, transportu i sprzedaży tworzy ślad węglowy w postaci gazów cieplarnianych. Firma Nestlé to kolejna duża firma zajmująca się produkcją towarów spożywczych. W swoich działaniach Nestlé realizuje strategię CSR na 5 najważniejszych obszarach: Ludzie, Produkty, Komunikacja, Środowisko Naturalne oraz Zaangażowanie Społeczne. Docenione jest za określone cele, spójne z założeniami biznesowymi. W ich przypadku raport CSR oparty jest o konkretne działania, takie jak m.in.:

  • Program Zero Odpadów,
  • Ochrona pszczół i motyli,
  • Sadzenie drzew,
  • Sprzątanie lasu,
  • Zachęcanie do wspólnego budowania świadomości racjonalnego i zdrowego trybu życia.

Firma Nestle znalazła się w dziesiątce globalnych przedsiębiorstw, które osiągnęły najwyższy wynik w raportowaniu swoich działań CSR. Doceniona została przede wszystkim za przejrzystość w komunikowaniu społecznej odpowiedzialności oraz odpowiadanie na potrzeby środowiska naturalnego, społeczeństwa przy jednoczesnym uwzględnieniu celów ekonomicznych.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko podnoszenie wiarygodności firmy i wyróżnianie się na tle pozostałych. To przede wszystkim działania mające na celu uświadamianie konsumenta w kwestii ochrony środowiska, a tym samym budowanie nowej grupy docelowej – klientów świadomych ekologicznie. Rzeczywiste przykłady CSR firmy to najważniejsze dowody na jej społeczną odpowiedzialność. Udostępniane na stronach przedsiębiorstw raporty CSR, badania i statystyki dotyczące działań CSR pomagają nam, klientom w dokonywaniu wyboru przed zakupem produktu.

KONTAKT / AUTOR
Patrycja Bździuch
Junior Marketing Manager
Oxytree Solutions Poland Sp. z o.o.
572 353 002
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.